Hjemmejul og rejsefeber

Vores rute i Florida

I skrivende stund døjer jeg en anelse med jetlag. Men sådan skal det vist bare være, når man rejser til og fra USA. Når jeg rejser den ene vej (til USA), bruger jeg de første par uger på at vågne utroligt tidligt om morgenen, og når jeg rejser den anden vej (hjem igen), er jeg ved at dø af træthed om eftermiddagen i et par uger. Til gengæld vågner jeg også tidligt …

Heldigvis er en omgang jetlag en billig pris at betale for små 14 dage i Floridas skønne varme, selvom det lige nu føles som om, jeg er lidt syg – og meget træt! Plus naturligvis sulten på de mærkeligste tidspunkter. Men det kan også komme sig af, at man bare kommer til at spise nogle underlige og knap så sunde ting (samt utroligt meget ost), når man rejser i USA.

Fordelen ved at være ramt af jetlag, mens vi var på ferie, har dog heldigvis også været, at jeg har kunnet være den første i hotellets eller motellets fitnesscenter om morgenen, inden alle andre end receptionisten var frisk og i gang med dagen. På den måde er lidt af osten forhåbentligt blevet brændt af igen …

Og set med de briller, er jetlag jo slet ikke så slemt endda.

Derudover vil vores lille rundrejse i Florida til enhver tid være nogle dages træthed og sløvhed værd. For hold da op, det har været en dejlig tur!

Vi rejste dagen efter jul og er lige kommet hjem i går omkring middag. I alt cirka 12 dage i Floridas fine varme under smukke palmer og med sand mellem tæerne blev det altså til.

Normalvis ville jeg nok have delt vores rute inden afrejse, som jeg har gjort så mange gange tidligere. Men denne gang havde vi faktisk ikke booket noget nær det hele inden afrejse, fordi vi ville se vejret i Florida an og indrette vores tur efter det.

Ærlig talt havde vi ikke så høje tanker om og forhåbninger til vejret i Florida i december/januar, hvilket også resulterede i, at jeg nok havde pakket lidt for varmt tøj til mig selv og derfor gik rundt og havde det lidt rigeligt lunt i mine lange jeans og skjorter de fleste dage. Det er dog trods alt et luksusproblem, når nu det bl.a. er godt vejr, man er rejst ud i verden for at opleve.

Orlando Florida rejse

// Hej Orlando! Hvad laver man mon egentligt, når man ikke er i temaparker eller i outlets i dig?

// Vi valgte at gå en tur i Lake Eola Park, som er et fint lille hjørne i Orlando.

I Orlando, hvor vi startede vores tur, var vejret dog ikke helt så fantastisk, som vi havde håbet på. Jeg begyndte sågar at få beskeder på min Instagram, om det egentligt altid bare regner, når vi rejser ud i verden til varmere himmelstrøg. Og efter vores strabadser med monsunregn i Australien sidste vinter, kan jeg jo sådan set godt forstå, hvis man spørger!

Men vejret i Orlando var trods alt bare en smule regnfuldt til tider. Og lidt til den kølige side. Men heldigvis var der også mere sol end byger – trods alt!

Samtidigt havde vi kun et par dage i Orlando til lige at se byen an og sove flyrejsen ud, fordi vi ikke havde tænkt os at gøre det, som man ellers gør i Orlando: Nemlig at gå i en temapark som Disney World, SeaWorld, Universal Studios, Gatorland, eller hvad man nu ellers kan finde på at besøge af den slags i Orlando. Ja, faktisk endte vi blot med at flyve til og fra Orlando, fordi flybilletterne hertil kostede væsentligt mindre end til Miami, og så fordi vi havde et par ting “i den ende” af Florida, som vi gerne ville opleve.

crystal river florida urbannotes.dk

// Udsigten ud over Crystal River. Ikke dårligt overhovedet!

I Orlando hentede vi da også vores lejebil, som i første omgang skulle føre os fra Orlando by til Crystal River på Floridas modsatte kyst.

Crystal River, der også er kendt som “Manatee Haven”, er nemlig, som kælenavnet måske antyder, hjemsted for en masse søkøer (aka manataees), som vi skulle ud og besøge.

Men mens manden havde bestilt en snorkeltur i vandet med de store, milde og næsten blinde dyr, så var Lillemandens og min plan, at vi skulle se og opleve søkøerne fra vores båd. Ikke at vi ikke kan lide at snorkle, for det kan vi faktisk godt begge to, men jeg havde nok forventet, at der var rigtig mange søkøer i vandet, som man skulle ned til, og det havde hverken jeg eller han sådan rigtigt lyst til. Samtidigt havde jeg en forventning om, at vi sagtens kunne deltage i løjerne fra båden, fordi vi ville kunne se de mange manatees fra overfladen.

Da vi dog havde ramt en del af sæsonen, hvor søkøerne ikke opholder sig i flok, og der derfor kun var et par søkøer på et større område at ploppe ned til, endte vi istedet med at sidde på båden og se på fugle og bølgernes skvulpen. Lidt skuffende for os over vandet, men helt sikkert en stor oplevelse for de af selskabet, der boblede rundt med søkøerne under vandets overflade.

Efter nogle timer på vandet i Crystal River gik turen retur til Orlando og videre.

Kennedy space center Florida urbannotes.dk

// At man rammer Kennedy Space Center på en regnvejrsdag, er ikke nødvendigvis en dårlig ting, hvis man vil undgå lange køer.

Kennedy space center Florida

// Sådan ser en vaskeægte rumfærge, der har været flere smut på rundrejse ud. Meget vildt at opleve!

Vi havde nemlig en date med Kennedy Space Center i nærheden af Titusville. Derfor valgte vi også at tage en overnatning i Titusville for at kunne stå tidligt op og komme afsted til vores dag i rumrejsens tegn.

Selve oplevelsen i Kennedy Space Center var så imponerende, at vi alle tre husker det som en af de bedste ting, vi havde på agendaen på rejsen i Florida. Og det er immervæk sjældent, at man finder en oplevelse, som alle, uanset alder og køn, er lige top-begejstrede for. Men sådan var det altså med Kennedy Space Center. Bestemt et besøg værd!

I øvrigt regnede det i stride strømme den dag, vi var i centeret, hvilket gjorde, at vi blev lidt våde og kolde. Men fordelen ved det noget grå og våde vejr var, at vi havde det meste af centeret og oplevelsen for os selv. I modsætning til da vi var ved at være færdige med vores oplevelser, solen begynde at titte frem, og køerne til udstillingerne og turene blev alenlange. Så tag endelig Kennedy Space Center på en regnvejrsdag! Man tilbringer en stor del af sin tid indendøre alligevel. Og husk for guds skyld at afsætte tid til at stå i kø til “lift off simulatoren”. Det er lang tid siden, Lillemanden og jeg har grinet så meget (og så endda af det samme!)

Efter vores fede dag i Kennedy Space Center og vores nat i Titusville, nærmede nytårsaften sig. Og den var planlagt til at foregå i Miami Beach. Vores tur gik derfor ned langs kysten forbi de mange palmeskove, Floridas mange kystbyer og ud til Miami Beach, der ligger som en lille appendiks til Miami.

Miami Beach Florida strand

// Miami Beach med beach babes og det hele. Men det var en dejlig, ren og fin strand med lunt vand – selv i december.

Miami Beach Florida art deco district urbannotes.dk

// Vi kunne have set på Art Deko i timevis i Miami Beach – og det gjorde vi så!

Miami art deko urbannotes.dk

I Miami Beach havde vi i alt tre dages tid, som blev godt og grundigt krydret med masser af beundring af byens Art Deco distrikt, en tur på den skønneste strand, en masse god (vegetariske) mad, sol, lidt nytårsfejring, et par løbeture på strandpromenaden og en hel del god kaffe – ikke nødvendigvis i den rækkefølge!

Men jeg skal nok få skrevet lidt mere om Miami Beach på et senere tidspunkt, da det var et ret så skønt sted, som jeg allerede nu drømmer om at besøge igen. Næste gang meget gerne kombineret med nogle dage i selve Miami!

Florida keys key west Florida urbannotes.dk

// Avocado-maden over alle avocado-madder fik Lillemanden serveret i Key Largo i en lille surf-biks, der også havde en café. De lavede også en “mean” cold brew med mandelkakao. Ja, jeg fik den anbefalet, da jeg spurgte til kaffe. Ellers havde jeg aldrig bestilt sådan en!

// I vandet ved Key West – aaaah!

Efter nogle dejlige dage i Miami Beach valgte vi at lade turen gå et smut til Florida Keys.

Vi fravalgte at bo derude, da amerikanerne valfarter til Key West og The Keys i juleferieperioden, og priserne derfor er skyhøje. Men opleve det skulle vi. Så mens vi spillede The Beach Boys for fulde hammer over Spotify, kørte vi hele turen fra Key Largo til Key West. Det tager i øvrigt cirka tre timer at køre hele ruten gennem Florida Keys fra top til spidsen ved Key West, hvis man medregner en lille frokostpause. Og efter at have dyppet tæerne ved Key West og spist en omgang aftensmad på en af byens mange turistfælder, gik turen heeeele vejen tilbage igen og til Homestead lige udenfor Everglades National Park.

Everglades Florida

// Jeg er sikker på, det ville ende med skilsmisse og bodeling, hvis manden og jeg skulle sidde i samme kajak, så vi blev i bilen i Everglades.

everglades Florida

Herfra kørte vi en tur i Everglades i et forsøg på at stifte bekendtskab med bare noget af Floridas fantastiske dyreliv. Og vi blev ikke skuffede.

Over vores hoveder cirklede konstant den ene rovfugl efter den anden. I vejkanten var et helt andet og mere fredeligt fugleliv, og da vi ankom til Flamingo i Everglades National Park, blev vi mødt af både krokodiller, masser af fisk og, ikke mindst, virkeligt mange søkøer, som var væsentligt mere synlige og livlige end dem, vi havde stiftet bekendtskab med i Crystal River – i hvert tilfælde hvis man hellere ville se dyrene end at snorkle med dem!

Vores rejse sluttede, hvor den var startet. Nemlig i Orlando.

Her havde vi et par dage med det, som man kan lave i Orlando, hvis altså man ikke lige er i en temapark – nemlig gå i outlet mall. Eller rettere sagt: Vi var løbet tør for rene underbukser og lagde derfor vejen forbi Dolphin Mall lige uden for Miami på vejen til Orlando. Det var et yderst vellykket outlet mall, hvor vi også fik shoppet et par andre ting end bare underbukser og strømper til hele holdet.

dolphin mall Miami urbannotes.dk

// Vi var ret vilde med Dolphin Mall ved Miami og knap så vilde med det ellers så populære Premium Outlet i Orlando. Men sådan er vi nok så forskellige.

Da vi dagen efter derfor lagde vejen forbi Orlando Premium Outlet med forventning om, at det var endnu bedre, blev vi faktisk lidt skuffede. Der var slet ikke så gode butikker som i Dolphin Mall, og udvalget i de butikker, der gik igen i de to malls, var som hovedregel også bedre i Miami.

Samtidigt piskede regnen i Orlando ned – igen – og eftersom Orlando Premium Outlet er indrettet som gader med butikker, der ligger hver for sig, lagde det også en lille dæmper på oplevelsen.

Men vi fik da købt lidt (primært) sportstøj, som vi manglede, til en virkeligt god pris og fik oveni købet shoppet rene underbukser og sokker.

Efter endnu en nat i Orlando gik rejsen hjemad. Og ligesom på udrejsen til Florida foregik rejsen endnu engang over Canada.

Afslutningvist vil jeg derfor lige runde af med at gøre opmærksom på, at man, HVIS man flyver over Canada med mellemlanding i fx Montreal, Toronto eller et andet sted, så SKAL man søge om indrejse i Canada – også selvom man ikke skal ud af lufthavnen og blot lige skal skifte fra et fly til et andet. Det har jeg, trods utroligt mange mellemlandinger i mange dele af verden, aldrig oplevet før!

Den detalje havde vores rejseselskab, som ellers flere gange havde påmindet om, at vi naturligvis skulle sørge for ESTA til USA, da heller ikke fortalt os om, og vi blev derfor først bekendt med, at man skal have og betale for en eTA til Canada, da vi stod i lufthavnen og skulle tjekke ind.

Mange andre havde samme problem, og vi var derfor flere, der stod med sved på panden og udfyldte eTA ved lufthavnsskranken. Personalet i lufthavnen fortalte da også, at mange endte med at misse deres fly over Canada, fordi de ikke kunne nå at udfylde, betale og få indrejsetilladelse, førend det var for sent at checke ind. Så … Husk en eTA til Canada, hvis du rejser den ved! Rejseselskaberne gør tydeligvis ikke opmærksom på det per automatik.

Bortset fra en turbulent start på rejsen med manglende eTA, der heldigvis kom inden for få minutter, var Florida en drøm at rejse i!

Som slutbemærkning kan jeg, hvis I overvejer at køre rundt på egen hånd i Florida, anbefale app’em Waze til navigation. Vi downloadede den efter anbefaling fra en Uber-chauffør, og den virkede som en drøm. Udover at navigere fortæller Waze nemlig om trafikkøer, toldveje, farer i trafikken, politi på vejene, fartgrænser og alt det andet, som kan være rart at blive informeret om undervejs, når man kører på nye og (ofte) 7-sporede motorveje.

Tak, fordi du læste med! Det betyder mere, end du tror 🙂 Vil du have nys om kommende indlæg, så kan du følge bloggen (og dine andre favoritblogs) ved at logge ind her. Desuden er du mere end velkommen til at kigge med på Instagram og/eller Facebook.