Weekendsysler og tre skønne strik til den sidste sjat vinter

Den vigtige omega-3 og et (plantebaseret) alternativ til fiskeolie

Over de senere år har vi vist alle hørt, at vi skal spise fed fisk flere gange om ugen (tak Minna og Gunnar!) og alternativt sørge for, at vi får et kosttilskud af fiskeolier hver dag året rundt. Omega-3 er nemligt vigtigt for os. Men har vi også alle forstået sammenhængen? Den er nemlig ikke bare så ligetil.

Først og fremmest så er omega-3 en essentiel fedtsyre, som kroppen ikke selv kan danne. Men der er så meget, kroppen ikke bare kan producere af sig selv, og som vi skal få gennem vores kost eller kosttilskud.

Dog handler vigtigheden af indtaget af omega-3 også om balance.

Det er nemlig sådan, at langt de fleste af os indtager alt for mange omega-6 fedtsyrer, som typisk er dem, vi får via planteolier (også kendt som vegetabilske olier), og som findes i rigtigt meget af den mad, de fleste af os spiser mest af til dagligt – såsom brød.

Faktisk burde vi spise lige så meget omega-3, som vi spiser omega-6 hver dag, hvis vores krop skulle være i balance på samme måde, som vores forfædres var. Men det er der vist ikke mange, der kan prale af – og da slet ikke i Danmark.

Forholdet mellem omega- 3 og omega-6 betyder dog meget for vores sundhed og for, hvor længe vi potentielt lever, så på den måde er det godt at se nærmere på balancen, hvis man vil leve længe og lækkert – og det vil de fleste af os vel …

vegetarisk vegansk hørfrøolie urtekram olie alternativ til fiskeolie urbannotes.dk

Hvorfor det lige netop er sådan, at balancen skal være i orden, vil jeg ikke kloge mig på. Men jeg har hørt nok eksperter, der beskæftiger sig med fødevarer og sundhed sige, at vi skal have forholdet meget mere lige mellem de to typer fedtsyrer, til at tage det alvorligt i min hverdag.

Dog er jeg jo der, hvor jeg ikke længere spiser fisk. I hvert tilfælde har jeg nu gået i en måned, hvor jeg har spist vegetarisk i stedet for pescetarisk.

Og eftersom det har været tangenten, jeg stille og roligt er gået ud af i nogen tid, så har jeg også gjort mit for at undersøge, hvad jeg så kan gøre, hvis jeg stadig vil have god balance mellem omega-3 og omega-6.

Fisk er dog heldigvis ikke den eneste kilde til omega-3, der findes, selvom alle altid taler om fisk.

Der er faktisk også adskillige plantebaserede alternativer, man kan kaste sig over, hvis man vil have omega-3 fra plantekilde – dog med det forbehold, at noget tyder på, at de sundeste umættede omega-3 fedtsyrer stadig fås fra fisk … omend det vist stadig undersøges og diskuteres i ekspertkredse.

Og helt ærligt, så er det nok stadig meget godt for de fleste af os at kigge på en kilde til omega-3 i det daglige, da det vist ikke er mange, der kan bryste sig af at spise nok fed fisk … Har jeg ret?

Derudover har jeg ad flere omgange læst, at fiskeolien i tabletter ofte er fordærvet og dermed helt uden virkning, hvilket ikke just taler i retning af fiskeolie som kosttilskud.

Samtidigt stod jeg foran hylden med kosttilskud for nogle måneder tilbage og fandt ud af, at mange af de fiskeolier, der findes på markedet i tabletform, er godt og grundigt pakket ind i gelatine, som jo også stammer fra dyr (typisk sener, hud og knogler fra svin eller ko), hvilket bare heller ikke er lækkert at tænke på – særligt ikke, hvis man er pescetar eller vegetar! Ja, jeg læser mange varedeklarationer for at undgå det skidt! Det er sikkert også i dine vingummier og skumfiduser, som du spiser hver fredag.

I min søgning er jeg dog adskillige gange faldet over hørfrøolie, som den bedste kilde til omega-3 fra planteriget.

Vi kender vist alle hørfrø fra bagværk og brødblandinger. Men olien sidder gemt inde i kernen, som er svær for vores fordøjelse at bryde, og derfor skal det helst være selve olien eller knuste hørfrø, man indtager, hvis man skal have sit daglige boost omega-3 fra planteriget.

Nu har jeg så endelig fået den købt – hørfrøolien. Og den får vi så. Dagligt!

Jeg har købt hørfrø- og natlysolie fra Urtekram, som efter lidt søgning hist og pist var stort set den eneste ordentlige olie med indhold af hørfrøolie, jeg kunne finde.

Vi indtager den på en ske hver morgen, Lillemanden og jeg, og den smager ærlig talt hæsligt! Men når jeg kunne leve med at spise levetran som barn, så kan vi også leve med den teskefuld hørfrøolie dagligt – så længe vi skyller den ikke helt så pæne smag ned med et jordbær eller en banan efterfølgende.

For mig er det i hvert tilfælde langt mere overskueligt at spise sådan en teskefuld hver dag fremfor at tvinge potentielt harsk fiskeolie pakket ind i gelatine ned …

Dog skal man med hørfrøolie være opmærksom på, at den desværre ikke må opvarmes, da den så mister sin effekt. Derfor ryger den ind med ske – og pjaskes i ny og næ i en friskpresset morgenjuice, hvis vi skal skåne os selv lidt for smagen.

Uanset om omega-3 dog kommer fra planteriget eller fra fisk, så er det vigtigt at have balancen for øje, hvis du vil tænke i din fremtidige sundhed.

Omega-3 er nemlig god til at dæmpe inflammation i kroppen og fx modvirke blodpropper, sænke blodtrykket og beskytte mod den type sygdomme, som inflammation i kroppen på sigt kan føre med sig.

Samtidigt er det værd at holde øje med alt det ‘skjulte’ vegetabilske olie, som de fleste af os indtager uden at tænke over det. Det bidrager nemlig også til en god balance.

Vegetabilske olier gemmer sig, hvis du læser varedeklarationen, bl.a. i dit brød, i din pasta, dressingen og mayonnaisen og i utroligt mange andre af de forarbejdede fødevarer, som vi er så gode til at fylde i indkøbskurven – også i dåsen med tun, hvis du lige tænkte, at du skulle gøre noget godt for omega-3 balancen og blev snydt af den.

Nå men … nu er tippet givet videre, hvis du gerne vil have en krop i mere fedtstof-balance, men fx ikke så gerne vil spise for meget fisk, som jo heller ikke er ubetinget godt for hverken kloden, tungmetal-indholdet i kroppen eller for den sags skyld for fiskene. Hørfrø-olie er, trods smagen, det sjoveste alternativ for alle.

 

Tak, fordi du læste med! Det betyder mere, end du tror 🙂 Vil du have nys om kommende indlæg, så kan du følge bloggen (og dine andre favoritblogs) ved at logge ind her. Desuden er du mere end velkommen til at kigge med på Instagram og/eller Facebook.

3 kommentarer

  • Pia Hutters

    Forklaringen på, hvorfor fiskeolien er bedre end hørfrøolie (og bedst en med polyfenoler) er:
    Vegetabilske olier og fiskeolie indeholder begge Omega-3 blot i forskellige stadier. Hvis du indtager Omega-3 i form af fiskeolie, skal din krop ikke bruge energi og komplicerede processer på at omdanne det til de gavnlige Omega-3-fedt-syrer EPA og DHA. Det skal kroppen derimod, hvis du indtager en vegetabilsk olie (som eksempelvis hørfrøolie), da EPA og DHA ikke er tilstede i disse olier. Vegetabilske olier indeholder derimod „byggesten“, som kan omdannes til de essentielle fedtsyrer, hvilket vil sige, at kroppen selv kan danne EPA og DHA på baggrund af den vegetabilske olie. Denne proces er dog krævende for kroppen og kræver, at et vis enzym (delta-6 desaturase, som kun findes i begrænset mængde) er til stede. Er det ikke det, kan processen ikke forekomme. Det betyder altså, at hvis du indtager vegetabilske olier i håb om at opnå den samme gavnlige effekt som fiskeolie, kan du nemt blive snydt. Oftest vil kun 7–11 procent af den vegetabilske olie blive omdannet til de gavnlige fedtsyrer EPA og DHA. Kontakt mig evt. hvis du er interesseret i at vide hvor du køber en omega 3 olie af høj kvalitet – der ovenikøbet smager behageligt af appelsin, så også børn vil tage den (fåes også vegansk fra alger)

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Pia Hutters

    Kære Conni, jeg stødte lige på dit indlæg, som er meget aktuelt. Jeg har selv tidligere gjort som dig, spist den samme hørfrøolie, indtil jeg fandt ud af at effekten var meget begrænset og at den i øvrigt harsknede meget hurtigt. Når en olie harskner dannes frie radikaler, som kan være kræftfremkaldende. Jeg fandt så frem til en anden omega 3 olie af langt bedre kvalitet, og sammensat med Polyfenoler (beskytter mod oxidering), som virker antiinflammatorisk og genskaber balancen mellem omega 3 og omega 6 i cellerne. Kontakt mig gerne, hvis du vil vide mere om det, nu du synes at interesse dig for dit helbred. Mvh Pia

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Conni Lagergreen Schmidt

      Kære Pia,
      Mange tak for din besked.
      Jeg er i mellemtiden selv gået over til knuste hørfrø, netop fordi det er svært at få indtaget hele olien, inden den simpelthen har stået for længe i køleskabet. Men jeg skal da klart have undersøgt, hvilken olie du taler om, da det er en del nemmere med olie end at knuse hørfrø i en travl hverdag 🙂

      Siden  ·  Svar på kommentar

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Weekendsysler og tre skønne strik til den sidste sjat vinter