Fem nye børnebrands, der er værd at holde øje med

Hvis du ikke spiser kød, hvad spiser du dog så?

Snart kan jeg fejre et lille halvandet års jubilæum. Jeg har nemlig ikke rørt kød siden sidste sommer. Ikke så meget som et lille bitte kyllingelår, er der røget indenbords.

Jeg er således det, man kan kalde pescetar – eller som nogle også vælger at omtale som en vegetar, der spiser fisk i ny og næ.

Aldrig har jeg oplevet at tage et valg, som over så lang tid og så mange gange ugentligt udløser så spørgsmål. Spørgsmålene er mange. Men det er primært de samme, der går igen og igen.

Det er både: Hvorfor gør du det? Har du ondt af dyrene? Men også (fra de nysgerrige sjæle, som måske også godt kunne tænke sig at skære ned på kødet eller helt udelukke det) hvad spiser du så egentligt, når du ikke spiser kød?

Da jeg i sin tid tog beslutningen om ikke at spise kød længere, troede jeg egentligt selv, det ville blive svært.

Jeg troede, at jeg ville komme til at mangle noget i min kost (og på min tallerken), og at det nok bare ville blive et lille tidsbegrænset eksperiment, som ville vare nogle måneder. Det håbede manden også inderligt – dengang.

Men siden jeg lagde kødet på hylden, har jeg faktisk ikke savnet det. Og det har været langt nemmere at lade kødet ligge, end jeg nogenside havde forestillet mig.

Kød behøver nemlig slet ikke (har jeg fundet ud af) fylde noget som helst i den menneskelige kostplan eller på tallerkenen.

Og nej, min bevæggrund var egentligt slet ikke, at jeg havde ondt af dyrene. Det har jeg naturligvis også, og kødproduktion er i min optik en vammel industri, som jeg ikke har lyst til at støtte.

// Tøm-køleskabet-mad, som den slags ser ud hjemme hos os.

// Tøm-køleskabet-mad, som den slags ser ud hjemme hos os.

Årsagen til min beslutning var istedet i sin tid, at vi mennesker allerede i foråret 2016 havde opbrugt vores CO2-kvote for hele året.

Hele årets kvote for CO2 var ganske enkelt ødslet væk i første kvartal af året!

Det gjorde mig trist på fremtidige generationers vegne (bl.a. mit eget afkom), og det gjorde, at jeg tog en beslutning om, at jeg selv ville bidrage mindre til det regnskab.

Og eftersom kødproduktion er blandt de helt store syndere, når det handler om vores daglige CO2-forbrug (oksekød står øverst på fødevarelisten og er meget være end biler, kan jeg afsløre), så var det her, jeg personligt valgte at sige stop.

Siden har jeg også sat mig ind i de sundhedsmæssige konsekvenser af at indtage animalske fødevarer, og det har bare understøttet mig i, at jeg er på rette vej, når jeg ikke indtager mælk og heller ikke spiser kød.

Af samme årsag forsøger jeg at skære mere og mere ned for fisk, æg og ost, som er de eneste “laster” på den front, som jeg stadig har tilbage (og som jeg desværre holder ret meget af …)

Men det er faktisk meget nemt at undvære kødet (og mælken for den sags skyld), for kød behøver slet ikke at være omdrejningspunktet for et måltid.

Tidligere har jeg stået ved køledisken i supermarkedet og udvalgt det kød, som vi skulle have. Siden har jeg så defineret retten ud fra, hvad for noget kød, jeg havde valgt, vi skulle have til lige den ret.

I de første par måneder uden kød tog det, indrømmet, noget længere tid end vanligt at handle ind. Jeg skulle forsøge at lave retter uden min “kødkrykke”, og jeg skulle pludseligt helt andre steder hen i min lokale Føtex, end jeg havde været vant til i årevis. Ned af nye gange og ned med hovedet i nye kølediske.

Nu er de ugentlige indkøb dog præcis lige så nemme, som de altid har været. Jeg kan gå i en stor bue udenom de store kølediske med kød og istedet bruge de fleste ressourcer på at gå på jagt mellem de friskeste grøntsager i frugt- og grøntafdelingen.

Grøntsagerne bliver på den måde hovedingrediensen i langt de fleste af vores måltider, og så fylder jeg ellers på med ris, gryn, nødder, kerner, pasta, brød og andet godt, som understøtter min ret.

Bønner og bælgfrugte i alskens afskygninger fylder også en del i vores ugentlige madplan, fordi de indeholder masser af gode proteiner og calcium, som jeg jo ikke længere får fra kød og mælk, men som også findes i hobetal i bl.a. mange grønne grøntsager og nødder (og som i øvrigt ofte er nemmere optagelige for kroppen end de animalske af slagsen …)

Og ja, naturligvis fylder falafler, vegetariske burgerbøffer, seitan og andre nemme veganske madløsninger også en hel del i det travle børnefamiliekøkken, hvor vi ofte kommer sent hjem og ikke har oceaner af tid til at kokkerere. Men de nemme løsninger er altid suppleret med masser af frugt og grønt – og jeg har sågar fået begge mine mænd til at være mindre kræsne, fordi de får prøvet en masse nye ting og dermed får en mere varieret kost og mere udfordring til smagsløgene.

Med andre ord er det super nemt at undvære kød, og det skal ikke være noget, man er bange for, fordi man tror, man kommer til at mangle noget, pludseligt lider af knogleskørhed og/eller proteinmangel. For det kommer ikke til at ske!

Hvad man dog putter i munden, synes jeg, skal være ens egen sag. Men samtidigt skader en enkelt kødfri dag om ugen ikke nogen (og da slet ikke dine smagsløg), og det er både nemt, sundt, godt for miljøet og for sundheden hele vejen rundt. Og ja, så er det også lidt synd for dyrene, hvis vi nu skal være helt ærlige 😉

   

2 kommentarer

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Fem nye børnebrands, der er værd at holde øje med