Opskrift: Nemme syltede rødløg - perfekt til sommerens salater, burgere og så meget mere

Vores ferie i Portugal, Lissabon og Porto

Da vi for nogle måneder siden begyndte at planlægge årets sommerferie, var vi lidt på bar bund. Vi vidste, vi gerne ville rejse væk i cirka to uger, og at det, nu hvor vi har brugt en formue i vinters på rejsen til New Zealand og Australien, helst ikke skulle slå bunden helt ud af familiebudgettet.

Ret hurtigt fik vi også indsnævret sommerferiedestinationen til noget, der gerne måtte inkludere vand og varme samt en ikke alt for lang flyrejse.

I sidste ende faldt valget på Portugal.

Og da vi ikke kunne beslutte, om vi ville til Lissabon eller Porto (fordi begge dele ærlig talt så meget pænt og lækkert ud), så blev det en lille rundrejse med tog i Portugal, hvor vi tilbragte små fem dage i Lissabon efterfulgt af små fem dage i Porto, inden vi igen tog toget retur til Lissabon for at flyve hjem til Danmark derfra.

portugal rejse vegetar lissabon porto ferie urbannotes.dkportugal rejse vegetar lissabon porto ferie urbannotes.dk
portugal rejse vegetar lissabon porto ferie urbannotes.dk

Hvor vi ellers normalt har masser af forventninger til en rejsedestination og en række planlagte ting, vi i hvert tilfælde skal nå at opleve, se og smage, så var vi helt blanke på Portugal.

Jeg havde naturligvis lige undersøgt en lille smule omkring størrelsen på byerne og på, om der var strand i nærheden, men ellers var der absolut ingen forventninger og ej heller en eneste planlagt ting på programmet. Vi kom som uskrevne blade med helt åbne sind.

Vi havde ikke engang nogen fornemmelse af det portugisiske sprog. Men allerede da vi ankom til Lissabon og blev introduceret til vores lejlighed i Lissabons gamle kvarter af vores værtinde, fortalte hun os også, at bare vi kunne sige “Obrigado” (tak på portugisisk), så skulle vi nok klare os! At jeg så senere, da jeg havde sagt “obrigado” tilpas mange gange, fandt ud af, at mænd siger “obrigado”, mens kvinder siger “obrigada”, er en anden sag.

Men faktisk havde hun ret. Så længe vi kunne sige tak, så var alt godt. Og der var masser at takke for!

Portugal er nemlig et af de mest gæstfri lande, jeg længe har rejst i! Portugiserne er smilende, søde og virkeligt rare at være i nærheden af. De har humor, og så er de forbløffende gode til at tale engelsk. Jeg tog faktisk mig selv i at tale mit engelske lidt ned de første dage i forventning om, at det var jeg nødt til, for blot at blive næsten overrumplet af, med hvilket lethed der blev svaret tilbage og konverseret videre.

Samtidigt levede Portugal helt op til vores feriebudget. Vi boede i to lejligheder, som kostede omkring 500 kr. pr. nat, og vores dyreste måltid i Portugal fik vi i lufthavnen på afrejsedagen, hvor to små bakker sushi og en mikrobølgeopvarmet vegetarisk moussaka inkl. drikkevarer løb op i 40 euro. Ellers har vi spist samtlige måltider for omkring 20-35 euro – og det vel at mærke uden at spare på noget som helst!

En sodavand eller vand på en restaurant koster typisk 1-2 euro, og kaffe løber som regel op i mellem 1,5 til 3 euro. Og ja, de fleste steder i både Lissabon og Porto kunne de sågar sørge for både soyamælk, havremælk og mandelmælk til min morgencappuccino. Jeg var nærmest lykkelig!

portugal rejse vegetar lissabon porto ferie urbannotes.dk

I det hele taget havde jeg en forventning om, at både Lillemanden og jeg ville have svært ved at få noget fornuftigt at spise, mens vi var i Portugal. Jeg havde nemlig læst mig til, at Portugal, sammen med Danmark i øvrigt, er et af de sværeste lande, når det handler om at opstøve vegetarisk mad. Den research skulle dog hurtigt blive gjort til skamme.

I Lissabon lå de vegetariske og veganske restauranter ligefrem side om side, og vi fik det ene fantastiske vegetariske og veganske måltid efter det andet. I Porto fandt vi lidt færre plantebaserede restauranter. Men jeg vil vove at påstå, at det er mindst lige så nemt at spise vegetarisk (eller vegansk) i både Porto og Lissabon, som det er i København.

Faktisk har jeg sjældent spist så godt, sundt og farverigt, som jeg gjorde i Lissabon og Porto, og det siger ikke så lidt, når man har været så heldig at besøge byer som Melbourne og Los Angeles.

Jeg skal derfor også nok lave en lille spiseguide til både Porto og Lissabon på bloggen, så de kan hentes frem, hvis der er nogen, der bliver fristet til at besøge disse fantastisk smukke byer engang i fremtiden. Vi sender i hvert tilfælde vores varmeste anbefalinger herfra.

portugal rejse vegetar lissabon porto ferie urbannotes.dk

Det eneste der var at udsætte på den side af Portugal, hvor Lissabon og Porto ligger, var, at det altså ikke sådan er til at komme i vandet. Hverken Lissabon eller Porto har offentlige swimmingpools, som man lige kan svinge omkring for at blive kølet ned på varme dage. Og på stranden (vi tog toget fra Lissabon til vandet) er vandet så koldt, at selv Lillemanden, der ellers ikke lader sig skræmme af almindeligt kølige bølger, måtte opgive at plaske rundt i Atlanterhavets iskolde vand.

Hvis man dog ser bort fra vandet, så var vejret i Portugal i juli fantastisk fint. Vi havde mellem 22 og 30 grader langt de fleste dage og kun småbyger og lidt skyer et par gange. I Lissabon var det en smule varmere end i Porto, hvor luften var lidt mere sprød og sval. Så det var også væsentligt sjovere fx at løbe et par morgenture i Porto, end det var i Lissabon. Jeg brugte i hvert tilfælde lang tid på at holde op med at svede efter løbeturene i Lissabon!

I det hele taget havde vi ti skønne skønne dage i både Lissabon og Porto! Faktisk kunne vi ikke have forventet meget mere af vores ferie, også selvom vi ikke havde en eneste forventning på forhånd. Og eftersom vi ikke rigtigt havde nogen planer, så fik vi også slappet en del af – når altså vi ikke lige gik op ad bakke og ned ad bakke i både Lissabon og Porto, der begge har et temmelig kuperet terræn.

Lidt praktisk om turen:
Vi rejser stort set altid kun med VISA-kort. Men til Portugal havde vi vekslet lidt kontanter, fordi vi var i tvivl om, hvor mange steder vi kunne bruge kort. Det viste sig dog, at langt de fleste meget gerne tog VISA. Nogle få steder ville de kun tage VISA, når beløbet var over 5 euro (svært, når man bare skal have en americano …) Andre ganske få steder tog de sket ikke kort. Men vi gjorde os til vane at spørge, inden vi satte os til bords på en restaurant.

Drikkepenge er i øvrigt ikke noget, der forventes. På de fleste restauranter fik vi ikke engang mulighed for at lægge noget oven i beløbet, når vi fik maskinen stukket i hånden.

Sådan fløj vi til Lissabon
Vi fløj med rutefly fra København til Lissabon med mellemlandinger i hhv. Frankfurt og Zürich. Flybilletterne fandt vi på denne side.

Her boede vi i Lissabon
Vi boede i denne ferielejlighed i Lissabon, som lå i den gamle bydel og dejligt centralt. Det var en simpel lejlighed med måske knap så meget plads til tre mennesker. Derudover var området, særligt om natten, ret støjende, da der ligger en meget velbesøgt restaurant lige ved siden af, og der kommer skraldebiler hver nat. Samtidigt var vinduerne papirstynde. En nat fik vi sågar besøg af kakerlakker. Jeg sov, men blev vækket af min kære mand, der kunne HØRE en kakerlak kravle mellem vinduet og skodderne. Så det var en større fætter … Herudover kunne overboen i lejligheden ovenfor høres ganske tydeligt, når de var hjemme. På plussiden havde lejligheden vaskemaskine og ligger virkeligt i gåafstand fra alt.

Her boede vi i Porto
Efter stort set ikke at have sovet i Lissabon var vi lykkelige for at finde ud af, at vores ferielejlighed i Porto ikke alene var stor, lys og rummelig men også helt nybygget, så der var hverken nabostøj eller trafikstøj. Området lige ved lejligheden var ikke verdens mest interessante, men til gengæld var der kun få minutters gang til en af Portos fine butiks- og restaurantgader og yderligere få minutters gang til indre by. En virkelig fin lejlighed til prisen.

Sådan kom vi rundt i Portugal
Vi kørte i tog fra Lissabon til Porto og retur igen. Billetterne fandt vi på denne side. Det var både nemt og hurtigt at komme rundt med toget. Desuden kørte vi i ny og næ med Uber i både Porto og Lissabon, hvilket var både helt ukompliceret og meget billigt. Typisk kostede turen ikke mere end nogle få euro, og Uber-chaufførerne var også gode til engelsk og som regel rigtigt søde til at fortælle om byen eller om deres liv, hvilket altid er en lidt hyggelig måde at lære mere om lokalbefolkningen på.

Tak, fordi du læste med! Det betyder mere, end du tror 🙂 Vil du have nys om kommende indlæg, så kan du følge bloggen (og dine andre favoritblogs) ved at logge ind her. Desuden er du mere end velkommen til at kigge med på Instagram og/eller Facebook.