[ Opskrift ] Bananvafler

Nytår i Sydney – den slags som skal opleves minimum en gang i livet

Lige nu sidder jeg og hungrer efter at rejse væk til vinter. Rejse væk fra slud, sjap, den danske jul og det kedelige og grå nytår i lille Danmark.

Det har fået mig til at tænke tilbage på mit nytår sidste år. Et nytår med alt, hvad der bør være på en nytåraften og med masser af hygge med de to bedste mennesker i mit liv.

Overgangen fra 2013 til 2014 blev nemlig tilbragt i Sydney. Nærmere bestemt på Observatory Hill i Sydney – lige til højre for Sydney Harbour Bridge.

Dagen startede ellers på den sædvanlige Sydney-facon: Kaffe på Starbucks, familiehygge i parken og en tur rundt i byen, hvor der stod informationsposter, der skulle informere de mange lokale og gæster i byen om aftenens praktikaliteter. Vi var naturligvis interesserede i at finde et sted, som var børnevenligt, og hvor der ikke gik for meget fest i den i løbet af nytårsaften. Lillemanden skulle trods alt også have en god oplevelse.

nytaar-i-sydney-urbannotes-dk

En venlig mand anbefalede os at nyde nytåret i Sydney på Observatory Hill, fordi man for det første ikke behøvede at være på stedet fra kl. 13 (modsat mange andre steder i Sydney med udsigt til nytårsfestlighederne), fordi man ikke måtte medbringe nogen form for alkohol, og fordi der var perfekt udsigt til børnefyrværkeriet ved mørkets frembrud.

Vi tog derfor nytårsdag stille og roligt. Vi ville gerne have besøgt Operahuset i Sydney samme dag, men på grund af afspærringer var det helt umuligt. Her var folk nemlig allerede linet op i hobetal fra morgenstunden.

Nytårsmåltidet blev indtaget på en af Sydneys mange gode sushisteder, og herefter gik vi, sammen med en lille gruppe øvrige nytårsgæster, mod Observatory Hill.

Her blev vi mødt af små boder med doughnuts og kaffe, glitternytårsstads, isvogne og (hurra) opstillede toiletter i hobetal.

Der var på ingen måde fyldt, da vi ankom ved 19-tiden, og folk sad stille og roligt og hyggede sig med deres kaffe og snacks.

Med tiden kom der flere mennesker. Politiet gik og sludrede med folk og delte stickers og små tattoos ud til børnene, og der var på alle måder 100 pct. ro og orden og hygge.

Da mørket brød frem, bød udsigten over Sydney på familiefyrværkeri, hvilket Lillemanden syntes var vidunderligt. Herudover var der en smule løbende underholdning over himlen, men Lillemanden ville sove, så han hoppede i klapvognen efter at have fået lovning på, at vi nok skulle vække ham, når det store fyrværkeri kom.

På slaget 12 rejste vi os alle op. Beundrede det meget imponerende fyrværkeri, som lyste hele Sydneys nattehimmel op. Det var lige til at fælde en tåre over at stå der midt i mængden af mennesker, der fik lov til at opleve netop dette. En helt uundværlig oplevelse, som vi stadig taler meget om herhjemme, og som faktisk primært er det, Lillemanden forbinder med opholdet i Sydney.

Da fyrværkeriet var slut, pakkede alle deres ting sammen i god ro og orden, og så begyndte den store folkevandring ellers!

Alle gader i indre Sydney var spærret af, så de mange mange mennesker, der skulle fra havnen og op til deres hjem, deres bus eller deres hotel i byen, gik i en stor flok op gennem de mangesporede veje i midtbyen. Det var en helt vild  og syret oplevelse at gå så mange mennesker i flok og i forholdsmæssig ro. Der var naturligvis folk, der havde fået en lille tår over tørsten, men de kunne faktisk tælles på en hånd – sådan næsten da.

Det var fedt, det var anderledes, og det er en oplevelse, jeg aldrig ville være foruden, som jeg aldrig vil glemme, og som jeg et eller andet sted håber på at få lov til at opleve i en ny version igen på et tidspunkt.

BTW … Vi tilbragte også aftenen og natten med mindst en dansker mere. På Oberservatory Hill står nemlig en buste af HC Andersen. Og han har en ret god udsigt, skulle jeg hilse og sige!