Marts måneds mest læste + en ode til tørshampoo

Vores rute i New Zealand

Lige nu er der to ting, der fylder rigtigt meget herhjemme. Først og fremmest vores rørprojekt, som stadig har tørlagt hjemmet, mens håndværkere har travlt med at smadre alt, hvad der kan smadres i badeværelse og køkken (senest er der røget en badeværelseslampe og indersiden af et køkkenskab plus boret hul i væggen mellem badeværelse og toilet ved et uheld) og så planlægningen af vores rejse til New Zealand og Australien til vinter.

Første punkt er forhåbentligt nogenlunde på plads til weekenden (kryds lige massivt fingre … er ved at gå ud af mit gode skind), mens andet punkt er noget, vi går og pusler med i de sene aftentimer, så vi kan få planlagt ruterne gennem de respektive lande.

Særligt New Zealand har været lidt af en udfordring at kaste sig over, fordi vi for det første aldrig har været der tidligere og derfor gerne bare vil se og opleve det hele! Men det er så ikke muligt, når man kun har små tre uger til at rejse rundt i New Zealand.

Desuden har der været et temmeligt voldsomt jordskælv nær Kaikoura i New Zealand for et par år tilbage, som stadig går ud over togrejserne på visse dele af sydøen. Derfor har vi måttet foretage nogle krumspring for at komme til de steder, som vi drømmer om at se – for denne gang. For vi må jo nok sande, at vi kommer til at rejse til New Zealand igen en anden god gang, nu hvor vi har fået taget hul på at dykke ned i landets mange fantastiske muligheder. Og dem er der virkeligt mange af!

Australien new zealand morblog urbannotes.dk rejseblog rejse

// Australien har allerede budt på uforglemmelige oplevelser for os alle tre. Nu glæder vi os til (også) at udforske New Zealand.

Men nu vi har lagt en rute, hvor vi for det første ser det meste af det, som vi drømmer om at se, men som stadig er realistisk ift., at vi kun har i alt 17 dage fra, at vi lander i Auckland og til, at vi rejser fra Christchurch til Sydney.

Vi ville gerne have lavet nogle afstikkere fra ruten og fx have rejst lidt nord for Auckland for at opleve de bugter, der ligger deroppe. Men tidsplanen og det faktum, at vi skal nå til Sydney til nytår gør, at vi er nødt til at rejse ret fokuseret mod syd med de fantastiske muligheder, der byder sig ad den vej.

Australien new zealand adelaide urbannotes.dk

// Igen er vi i smukke Australien (nærmere bestemt lidt uden for Adelaide). Men billederne fra New Zealand skal nok blive taget – bare rolig!

Auckland:
Vi lander i Auckland og har derefter lige nogle dage til at komme os over den værste træthed, inden vi rejser videre. Det ved vi fra vores rejser til Australien, at det er en god idé, så man rent faktisk er nogenlunde vågen, når man skal ud og opleve ting og, ikke mindst, rejser rundt som gode venner.

Hobbiton, Waitomo og Rotorua:
Fra Auckland tager vi en bustur, som fører os forbi Hobbiton The Movie Set, som vi kender det fra Hobbitten og Ringenes Herre. Det er vist lidt af en (dyr) turistfælde. Men som fans af filmene og bøgerne så er det nok bare et sted, man må besøge.

Turen fører os videre til Waitomo grotterne, hvor vi skal opleve ‘glow worms’ og sejle rundt under jorden. Lidt spændt på, hvad Lillemanden siger til det. Men han svømmede i en grotte i Mexico, så mon ikke han synes, det her er sjovt også.

Busturen ender i Rotorua, hvor en stor del af indbyggerne er indfødte maorier, og hvor vi bl.a. skal opleve vulkansk landskab og gejsere samt, efter sigende, mudderpøle, der lugter lidt af prut. Jeg satser i den forbindelse på, at vi ikke skal bo alt for tæt på mudderpølene …

Taupo:
Fra Rotorua og mudderpøle rejser vi videre til Taupo midt på New Zealands nordø. I Taupo ligger også New Zealands største sø og, efter sigende, et fantastisk vandfald. I det hele taget skulle området være noget af det ypperligste, man kan komme i nærheden af i New Zealand.

Wellington:
Vores sidste stop på nordøen bliver Wellington – New Zealands hovedstad med blot små 400.000 indbyggere. Jeg glæder mig mest over, at Wellington også skulle være New Zealands kulinariske hovedstad, hvor man desuden skulle kunne indtage en gedigen kop kaffe.

Efter nogen tids rejsen rundt på landet er det nok lige, hvad jeg har brug for på det tidspunkt.

Australien new zealand rejse med børn urbannotes.dk

Kaikoura:
Egentligt ville vi helst have sejlet fra nordøen til sydøen for at komme videre til Kaikoura. Men pga. jordskælvet er der ingen sikkerhed for, at togene i området kommer til at køre igen i år. Derfor er vi endt med at bestille flybilletter fra Wellington til Christchurch, hvorfra vi så får arrangeret en bil til Kaikoura, hvor vi skal opleve uspoleret natur (hvis vi ser bort fra de jordskælvshærgede områder) samt hvaler, delfiner og vandrealbatrosser i det fri.

I Kaikoura er der nemlig rig mulighed for at tage en lille sejltur fra kysten og opleve alskens fantastisk dyreliv – hvis altså vejret tillader det. Af samme årsag har vi besluttet os for tre nætter i Kaikoura, så vi ikke risikerer at rejse helt derud for så at strande på land pga. tåge. Men vi skal bo i campinghytte omgivet af lutter legepladser, BBQ’s, swimmingpools, trampoliner og alskens andet spas, så Lillemanden rigtigt kan slå sig løs, mens vi andre nok står helt målløse og betragter naturen.

Christchurch:
Vores sidste stop på ruten i New Zealand bliver Christchurch. Byen skulle, efter alt at dømme, være lidt af et hul i jorden. Men så kan vi bruge tiden på at få vasket kuffertfulde med sure underbukser, sokker og badetøj, inden vi hopper på en flyver til Sydney.

Det er meget godt at have indlagt en vaskedag i ny og næ på sådan en lang rejse, og af samme årsag har vi booket os ind et sted, hvor der er vaskeri, så jeg kan sidde med en god bog til lyden af en vaskemaskine, der snurrer derudaf (efter vores vasketøjseventyr i Mexico for nyligt tænker jeg nemlig bare, at jeg fremadrettet vasker vores tøj selv, så vi er sikre på, at vi får tøj med os videre, som har lidt farve tilbage, og som vi stadig kan passe …)

Næste projekt i rejseplanlægningen bliver, hvad vi skal opleve i Australien. Indtil videre har vi nemlig ikke lagt planer for, hvad der skal ske efter nytår i Sydney. Men drømme er der mange af. Indtil da vil jeg bruge timevis af min fritid på at glæde mig usigeligt til at opleve New Zealand i al sin pragt.

Tak, fordi du læste med! Det betyder mere, end du tror 🙂 Vil du have nys om kommende indlæg, så kan du følge bloggen (og dine andre favoritblogs) ved at logge ind her. Desuden er du mere end velkommen til at kigge med på Instagram og/eller Facebook.