Vinterrejse - men hvor skal vi bo?

En åndedrætsøvelse, der giver ro på

Hverdagen lurer lige om hjørnet. Jeg kan godt mærke, at det giver lidt pres på, at sommerferien allerede er ved at være slut, for jeg synes, den er gået ekstra hurtig denne gang.

Lillemanden starter godt nok først i skole igen næste mandag. Men morgenerne med stress på, hverdagslogistikken og alle de mange gøremål, som vi har været lidt forskånede for i nogle dejlige uger efterhånden, banker snart på igen.

Jeg forsøger at minde mig selv på, at vi bare skal ind i rytmen igen, og at det hele nok skal blive fint, når vi først igen har vænnet os til at stå tidligt op, have lidt mere fart på, og vi får indbygget rutinerne igen.

Jeg har dog også allerede nu indført et afspændingsritual i hverdagen, som jeg ved, kommer til at hjælpe mig på de allermest pressede dage.

Faktisk er det ret simpelt, og det er en åndedrætsøvelse, som jeg lærte af en yogalærer for en del år tilbage. Hun havde mange gode åndedrætsøvelser på lager. Men denne er en af dem, der har hængt fast.

Bare fordi den er simpel, betyder det dog ikke, at den ikke virker. Tværtimod er den yderst effektiv til lige at fokusere på åndedrættet (og kun åndedrættet) og til at komme helt ned i gear på meget kort tid.

Jeg tænkte, at jeg ville dele den nedenfor, så du, der evt. også gruer en smule for, at den travle hverdag snart igen stikker sin fortravlede snude frem, også kan få gavn af den.

Den tager ganske få sekunder at udføre og lægger meget hurtigt låg på alt, hvad der hedder stress og jag, som evt. har hersket i løbet af dagen – og særligt før sengetid.

Nyd den til fulde. Så virker den bedst 😉

åndedrætsøvelse

4, 7, 8 vejrtrækningsøvelse
Øvelsen kan laves hvor som helst og når som helst.

1) Begynd med at tømme lungerne helt for luft ud gennem din mund, og placer så din tunge oppe i ganen ved tænderne.

2) Luk munden, og træk vejret ind gennem næsen, mens du tæller til fire.

3) Hold luften ind og tæl til syv.

4) Nu puster du ud gennem munden, mens du tæller til otte. Og lad gerne luften have lyd.

5) Gentag evt. et par gange efter behov, men tag ikke for mange ad gangen.

   

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Vinterrejse - men hvor skal vi bo?